lørdag 6. mai 2017

Venter på gamle miner

 Det ryddes i Oslofjorden. Engelske miner fra da Norge var i krig for 75 år siden.  Det er fryktelig lenge siden - vi er heldige!

Nå kjører grå, militære båter og sorte militære rib'er rundt og leter etter minene, samler dem og frakter dem undervannsveien til Bastøbukten. Skikkelig drønn når de fyres av - og vannsøylen står til værs.  Jeg vil gjerne ha bilder.  Ikke bare på netthinnen i det jeg snur meg når lyden kommer. Snur meg eller stormer mot nærmeste vindu. Litt for sent. Hver eneste gang!


Kameraet står klart. Med telelinse og fjernutløser. Hittil har det ikke vært noe mat for den.  De forsøkene som er med her, er panikknipsing med mobilen.

















Vi venter. Må ha litt lunsj mens man venter. Kanskje det var en uheldig trekk?

Oppå Caelumtaket blir det en fin plass i le for nordavinden. Det nærmer seg ferdig. Men ikke helt, selvfølgelig, det skulle vel være likt seg. Helt ferdig - ånei!

Tilsendt Barcelonabilde.  Jeg er ikke alene om å synes noe er himmelsk.

I formiddag klarte jeg det nesten igjen. Den var stor og imponerende. Skikkelig Geysir-look. Men klarte jeg riktig tastelås på første forsøk?  Nei.

I morgen - da!

Det blir farge på trærne. Løvet spretter så det er en fryd. En dag skal jeg ta en fotorunde. Trur eg! Eller bare nyte fra en terrasse.




9 kommentarer:

  1. Flotte bilder, og du lykkes jo til slutt! Godt at vi ikke har hatt krig her på 75 år, ja.
    Her regner det i dag, og det er et velkomment regn.
    God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykkes og lykkes, Fru Sønstebø ;-) Jeg ville jo gjerne ha fått med meg hele søylen. Den er virkelig imponerende! Ha en fin soldag i haven. Skikkelig sur vind - kanskje du er i le for den. Håper det.

      Slett
  2. Hei. Flotte bilder. Godt at vi ikke har opplevd krig. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Hanne-Lise. Fin dag til deg også :-)

      Slett
  3. Gamle miner, gamle minner.
    Veldig spesielt! Håper du klare å fange dramatikken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke gitt opp, men båtaktiviteten har gått litt ned. De er neppe ferdige, så de kommer nok igjen ;-) Håper ikke du har minner fra undervannsbomber? Engelske eller andre.

      Slett
  4. For et fantastisk flott sted du har. Må være herlig å kunne innta lunsjen i slike omgivelser. Lykke til med fotograferingen. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Liv. Utsikten her er det ikke lett å klage på, nei. Jeg elsker den :-)

      Slett
  5. Herre min! Dette var jo verre enn Svensk krim på TV :-)) Fin ny hageuke!

    SvarSlett